En ekte mamarazzi er ustanselig på jakt etter gode bilder av barna sine. En mamarazzi er parat med kamera eller telefon i de fleste av livets situasjoner, både i hverdagen og høytidene. Mamarazzier bruker lys, komposisjon, eksponering, bestikkelser, og utallige lure triks for å oppnå sitt mål. Og målet er blinkskuddet. Enten det er det lure blikket, den dype konsentrasjonen, den løse tanna, eller konfirmasjonen som skal bevares for ettertiden.

Dette kurset er for folk som er, eller ønsker å bli mamarazzier! Og en mamarazzi kan være både en kvinne og en mann!

Ønsker du å lære mer for å få bedre kontroll på bildene dine? Triks for å få barna til å samarbeide? Hvordan unngå mørke og uskarpe bilder? Hva gjør du med bildene etterpå? Blir de bare liggende på telefonen, i kameraet, eller på datamaskinen?

På mamarazzikurs vil du lære å ta bedre bilder, både når det gjelder det tekniske og det å få de gode uttrykkene. Den inspirasjonen det er å lære sammen med andre er helt uvurdelig i foto. Å se på bilder sammen, og tenke hvordan andre tenker, gir deg inspirasjon til å ta flere og bedre bilder selv.

Mamarazzikurs går over fire ganger à to timer.

1. Kursgang:Mamarazzi (5 of 70)
KAMERAINNSTILLINGER – EKSPONERING! – Hvordan bruke kameraets muligheter bedre? Skal vi bruke A S M Av Tv eller P? Hva er forskjellen? Hvilken blenderåpning skal jeg bruke? Hva er dybdeskarphet? Hvilken lukkertid bør jeg ha? Når får jeg bevegelsuskarphet? Hva er iso, og hvordan påvirker det det ferdige bildet?

Vi prøver ut teorien i praksis, og så får dere i lekse å praktisere. Det er denne kunnskapen som gjør at du kan tørre å stille bort fra den helautomatiske innstillingen, og utnytte kameraets muligheter bedre. Ta kontroll over kameraet!

2. Kursgang:
LYS!Hvordan bruke lyset på en bevisst måte? Hva slags lys er bra til portretter? Sidelys og motlys. Hardt og bløtt lys. Kaldt og varmt lys. Hvordan utnytte lyset inne til å ta bilder uten blitz. Hvilket utelys er best? Hva gjør man når menneskene myser fordi det er for sterk sol? Vi ser på bilder, og tar eksempelbilder. Advarsel, du kommer aldri til å kunne se på et bilde igjen, uten å tenke på hva slags lys det er på bildet!

3. Kursgang
KAMERA! – FOKUS! – Hvordan få skarpe bilder? Hvordan få skarpe øyne på portretter? Hva gjør jeg når bildene blir for gule eller for blå? Hvordan påvirker brennvidden (Zoomen) bildet? Skal vi zoome inn eller ut når vi tar portretter? Hvilke kvalitetsinnstillinger skal jeg velge, og hvilke filtyper finnes? Vi ser også på komposisjon i bilder. Forgrunn og bakgrunn. Kameravinkel. Linjer, rytme og gjentakelse. Det gyldne snitt. Hvor i bildet plasserer vi modellen?

4. Kursgang:
ACTION I STUDIO! – Den siste kursgangen jobber vi med samhandling med de barna vi tar bilder av. Du får konkrete foto-tips som er spesialtilpasset barn i alle aldre. Vi går igjennom nyfødtfoto, babyfoto, 1-3åringer, 4-6åringer, skolebarn og ungdom. Alle barn er selvfølgelig forskjellige, men jeg ønsker å dele endel triks som jeg bruker som fotograf i møte med barn og ungdom. Her er det også viktig å lære av hverandre, og alle har nyttige tips å komme med!

Etterpå går vi inn i foto-studioet, og så tar dere studiobilder av barna deres!

 

Praktisk:
Jeg arrangerer kurs for små grupper (2 – 4 personer), for at hver enkelt skal få best mulig utbytte av kurset.
Kursene foregår i Metero studio, Herslebsgate 14b.

 

Helgekurs:
Helgekurset går på lørdager og/eller søndager, og passer dermed bedre for de som er i jobb. Helgekurset kan gjennomføres med eller uten barn. Om kurset er med eller uten barn avtales i hvert enkelt tilfelle.
Er dere minst to som vil gå på kurs? Ta kontakt, så skreddersyr jeg et helgekurs til dere!

Helgekurset koster 1500,-

 

Dersom dere ønsker det, kan kurset utvides med en kursgang med redigering.

REDIGERING! – Dere tar med egen datamaskin, og så jobber dere med egne bilder og egen programvare. Jeg har hatt kurs både med gratisprogrammer (iPhoto, apples nye «Photos», Pixlr, Gimp og Picasa), og i adobe Lightroom/Photoshop. Aktuelle emner kan være: Cropping, oppretting, justering lysere/mørkere (eksponering), justering av kontrast og justering av fargetoner. Hvordan eksportere bilder optimalisert til nett og skjermvisning? Og når man skal bestille bilder/fotoprodukter med bildene? Hva sender man inn?

Ekstra kursgang (to timer) koster 300,- per person.

 

Dette sier kursdeltakere:

«Fin veksling mellom teori og praksis!»
«Jeg er spesielt glad for å ha lært mer om lyssetting, som har mye å si for å få gode bilder.»
«Kurset var midt i blinken for engasjerte amatørfotografer som ønsker å ta bra bilder av babyene sine.»
«Unn Kristin er en dyktig fotograf og pedagog som gjør kurset både spennende, lærerikt og morsomt.»
«Nå som man har fått en liten stjerne i familien, er det utrolig gøy å lære mer om fotografering av barn. En Mamarazzi er født takket være Unn Kristin!»

Påmelding til: unnkristin@syverudfoto.no

Det er også mulig å holde kurs andre steder enn i studio. Hva med hjemme hos deg?